|
Miksi?
-
Muistiinpanoja tekemällä käsittelet sitä, mitä kuulet, luet tai näet.
-
Kun mietit, mitä kirjoitat muistiin, erottelet asiasta tärkeitä asioita.
-
Mietit myös samalla yhteyksiä uuden tiedon ja aiemmin oppimasi välille.
-
Tekemäsi muistiinpanot helpottavat asioiden palauttamista mieleen myöhemmin,
esim. kokeeseen valmistautumisessa.
-
Muistiinpanoja kannatta tehdä luentojen lisäksi luetusta materiaalista.
Vinkkejä
muistiinpanojen tekoon
-
Sinun ei tarvitse olla ”kopiokone”. Älä siis kopioi kirjan sisällysluetteloa
tai opettajan kaikkia muistiinpanoja, jos ne tuntuvat esim. tutulta asialta.
-
Oppitunnilla/luennolla voit keskittyä kuuntelemaan ja tekemään muistiinpanoja
opettajan puhumista asioista.
-
Opettajan näyttämistä kalvoista voi pyytää vaikkapa kopioita.
-
Kirjoita muistiin vain todella merkitykselliset asiat.
-
Muistiinpanoissa asia on esillä tiiviisti, ehkäpä vain ydinsanoilla.
-
Opettele käyttämään erilaisia merkintöjä osoittamaan erilaisia kohtia.
Esim. tärkeän asian viereen huutomerkki !
jos et ymmärtänyt jotain, merkitse
kysymysmerkki ?
-
Käytä myös hyväksesi alleviivauksia, sanojen ympyröintejä tai suuria
kirjaimia.
-
Muistiinpanoja voi tehdä myös käsitekartan muodossa.
-
Muistiinpanoja kannatta hyödyntää, kun valmistautuu kokeeseen tai tekee
kirjoitelmaa.
|