|
Kengät maksavat paljon.
Siksi on hyvä opetella hoitamaan niitä, jotta niiden käyttöikä pitenisi.
Ota tavaksi huolehtia
kengistäsi päivittäin. Huolehdi, että jalkasi ja sukkasi ovat puhtaat. Käytä
kengissä irtopohjallisia, jotka voit pestä ja kuivattaa tarvittaessa. Älä käytä
ulkokenkiä sisällä.
Perusasioita kenkien hoidosta:
-
Suojaa uudetkin
jalkineet suoja-aineella.
-
Poista pöly ja kura
jokaisen käyttökerran jälkeen harjaten tai tarvittaessa kostealla pyyhkeellä.
-
Kuivata ja tuuleta
kostuneet kengät.
-
Korjauta huomaamasi
viat suutarilla mahdollisimman pian.
Nahkakenkien hoito:
- Puhdista kenkä
pehmeällä harjalla tai kostealla pyyhkeellä.
- Poista tahrat, kuten
valkoinen suolaraita, nihkeällä pyyhkeellä.
- Valitse tavalliselle
pintanahalle kengän väriin sopiva hoitoaine (mustalle musta, ruskealle ruskea,
vaalealle väritön).
- Levitä hoitoaine
kuivalle pinnalle sienellä tai pehmeällä harjalla pyörittävin liikkein. Anna
aineen imeytyä. Kiillota kengän pinta pehmeällä kankaalla, jotta kenkään
muodostuisi suojakalvo.
- Suihkuta pintaan
tarvittaessa nahansuoja-ainetta.
Mokka-
ja nupukkikenkien hoito:
- Harjaa Mokka- ja
nupukkipintaa usein sienellä tai mokkaharjalla.
- Harjaa kuratahrat
kuivuneelta pinnalta.
- Suihkuta kenkien
pintaan tarvittaessa nahansuoja-ainetta.
Kangaskenkien hoito:
- Pese kengät silloin
tällöin saippuapohjaisella pesuaineella.
- Pinnan voi käsitellä
suoja-aineella.
Kumisaappaiden tai muiden kumikenkien hoito:
- Pese pinta pehmeällä
harjalla ja neutraalilla pesuaineella.
- Saappaan voi puhdistaa
myös sisältä, jos saapas tuntuu hienhajuiselta. Laita pesuaineliuosta kenkään
ja anna vaikuttaa joitakin tunteja. Huuhtele ja anna kuivaa hyvin.
|